سؤال وجواب عن حرب 6 اكتوبر؟

سؤال وجواب عن حرب 6 اكتوبر، هو ما نسعى الى التكلم عنه اليوم بشكل مختلف وعميق من اجل الوصول إلى أكثر استفادة لزوار موقعنا الكرام.

 

سؤال وجواب عن حرب 6 اكتوبر:

س – ايه الخريطه دي انا مش فاهم حاجه

ج – الخريطه دي تمثل وضع القوات المصرية والاسرائيلية في نهاية عام 74 من مصدر اسرائيلي – اللون الازرق يمثل القوات المصرية – اللون الاورجواني يمثل مناطق تمركز قوات البوليس الدولي ( كان اسمه كده وقتها ) اللون البني يمثل القوات الاسرائيلية .

===============

س يعني مصر لم تتقدم داخل سيناء الا المسافة دي

ج – ايوة لان امكانياتنا العسكرية لم تسمح لنا بالتقدم اكتر من كده لعدم وجود طيران قوي يواجة الطيران الاسرائيلي المتفوق ولعدم وجود وحدات دفاع جوي متحركة بالعدد المطلوب علشان تغطي تقدم القوات البرية وتحميها من الطيران الاسرائيلي .

================

س – طب ما الاسرائيليين كانوا علي مسافه 101 كيلو من القاهره

ج – فعلا بس مكنوش يقدروا يتقدموا اكتر من كده وتم محاصرتهم وتجهيز الخطه شامل للقضاء علي الثغرة وفي يناير 74 انسحبوا من الثغرة بعد وقف اطلاق النار وطبعا انت عارف وانا عارف ان الاسرائيليين مش بيسيبوا اي ارض احتلوها طالما وضعهم كويس لكن في الثغره كانوا في وضع سئ جدا وده فيديو لهم وهما بينسحبوا فرحانين وعمالين يضربوا شماريخ لانهم خارجين من الحصار

https://www.youtube.com/watch?v=E6XECb66vp4&t=69s

 

ارجو ان نكون قد وضحنا كافة المعلومات والبيانات بخصوص سؤال وجواب عن حرب 6 اكتوبر، ولكن في حالة كان لديكم تعليق او اقتراح بخصوص المعلومات المذكورة بالأعلى يمكنكم اضافة تعليق وسوف نسعى جاهدين للرد عليكم.